watery.se

Daniel Johannesen

Ove Jensens Alle 31 D, 8700 Horsens Danmark

Ove Jensens Alle 31 D, 8700 Horsens Danmark

Din varukorg - Din varukorg -

Vårerbjudande - SPARA UPP TILL 88% PÅ FLER ÄN +600 PRODUKTER - FÖRST ATT MÖRA

Att ta tag i crawlning som simstil kräver faktiskt bara att du följer dessa 9 enkla och grundlägg...

Jag är 23 år och ägare och grundare av Watery.dk. Jag har simnat i över 13 år som baby, barn och nu elitesimmare med över sju träningspass i veckan. Älskar allt som har med vatten att göra, vilket mina inlägg här också speglar.

Crawl simning - Lär dig simma crawl steg för steg [videor]

Upplagt av Daniel Holdgaard Johannesen den Lästid: ca. 10 minutter.

Att ta tag i crawlning som simstil kräver faktiskt bara att du följer dessa 9 enkla och grundläggande steg – som visas med undervattensfilmer. Med dem kan du på några veckor gå från att knappt komma upp ur vattnet till att bemästra tekniken att krypa. Läs vidare och få mina tips från en karriär som elitsimmare genom 10 år.

Crawl består i princip av fyra saker: en benspark, andning, en rotation och ett armgrepp. Alla dessa fyra element måste kombineras för att uppnå den naturliga positionen och framdrivningen i vattnet. Hur exakt du uppnår detta kommer jag att granska med dig nedan i 9 specifika steg:


1. Först måste du ha en uppfattning om hur crawl ser ut

Crawl är helt enkelt en av fyra simstilar – och faktiskt den man simmar snabbast i. Som skrivits ovan handlar stilen om att kombinera armar, ben, andning och en rotation i kroppen. Du kan se hur detta sker optimalt här:

Här sparkar benen naturligt och automatiskt i ryggen, armarna förs växelvis igenom över och under vattnet samtidigt som kroppen roterar när armarna byter. Under tiden görs andningen åt sidan.

Men nu vet du i alla fall vad det handlar om – och hur du crawlar optimalt


2. Börja med att lära dig att flyta

För att uppnå den naturliga positionen högt upp i vattenytan för både ben, höfter och huvud är det första du behöver ha kontroll på att bara kunna ligga där uppe i ytan.

Detta kallas "flytande".

Ett bra sätt att öva på detta är genom att trycka av i kanten med fötterna och sedan flyta genom vattnet medan dina armar och händer är samlade och sträckta framför huvudet. Detta gör du hela tiden och tittar ner mot botten.

Kan man bara ligga där i 3 sekunder utan att benen börjar sjunka till botten, då är det lite att jobba på. Kan du däremot ligga där i 10 sekunder så är du riktigt bra med det.


3. Kom igång med bensparken

Det första jag skulle börja med när du har kontroll på att flyta, det är definitivt bensparkad. För utan en naturlig benspark drunknar dina ben med ljusets hastighet mot botten, och det kommer du inte före.

Därför bör du börja med att ta tag i en simplatta (alternativt en vattenmask att ligga under armhålorna) och hålla den utsträckt framför dig med armarna. Sedan börjar du sparka fram och tillbaka med benen.

Naturligtvis kommer benen att röra sig uppåt.


4.Bensparken ska komma från höften – och inte vara för stor

När många gör ovanstående gör de det som kallas "cykelben". Det vill säga där du böjer knät när du sparkar.

Det är det värsta misstaget du kan göra.

Istället ska knät vara så gott som naturligt sträckt medan själva bensparken istället ska komma från höften som förs fram och tillbaka.

På så sätt uppnås den kraftfullaste bensparken samtidigt som du slipper skador och knäproblem efter kort tid.

En annan sak att vara medveten om är att benspark inte heller ska vara en så stor elefantbenspark. Benspark i crawl ska för övrigt vara små, snabba sparkar fram och tillbaka snarare än stora, långsamma och djupa sparkar.

En sista sak är att fotleden måste vara helt avslappnad, då en spänd fotled skapar motstånd bakåt vilket gör framdrivningen betydligt mindre.

5. Lägg bensparkar och andning tillsammans

För att komma igång bra med att andas korrekt i crawlsim bör du först börja med en simplatta som du lägger framför dig.

Skillnaden nu är att istället för att ha två händer ovanpå tallriken låter du ena armen ligga ner vid sidan. Vilken det är spelar ingen roll – du väljer den som är mest naturlig för dig.

Sedan ger du dig av från kanten, sätter benen i rörelse, annars vänder du också upp huvudet åt sidan där armen hänger ner från kroppen, drar in luft och andas ut under vattnet.

Här är den viktiga detaljen att du vänder på huvudet istället för att lyfta huvudet.

För när du lyfter fram huvudet så kommer du naturligtvis att ligga fel i vattnet där överkroppen lyfts medan benen hamnar i botten. Du kommer inte att simma tungt från den.

Denna andning åt sidan påverkar då också att du får rotera i överkroppen, vilket är vad du behöver.

6. Då ska kryparmstödet vara på

Här blir det lite svårare. Tills vidare måste du hålla igång bensparken, se till att andningen är åt sidan och hålla rotationen i överkroppen – och nu lägga på armarna.

Sättet det går i crawl är att armarna löper runt som två kvarnhjul på var sida om kroppen i tur och ordning.

Du lägger armarna framför dig, kör ner armen under vattnet och trycker ner denna mot dig ofta och för sedan tillbaka handen framåt framför huvudet över vattnet. Detta görs växelvis för armarna.

I förhållande till andningen drar man in luft när armen i andningssidan är ovanför vattnet och när den är under andas man ut luften under vattnet. Således har du alltid en andningsarm och en utandningsarm.

Ett bra sätt att komma igång med detta är att använda en simplatta som finns framför dig. På denna håller du växelvis med ena armen och den andra armen.

7. Justera armstödet till rätt

När man sedan ska ha armstödet och hela krypsimningen på plats, då finns det definitivt något att justera.

Det är ofta en bra idé att använda ett par simfötter under denna period då dessa ger en naturlig framdrivning så du har mer överskott att koncentrera dig på överkroppen.

När armarna är placerade framför kroppen ska de ligga på en linje från kroppens mittaxel - det vill säga bredvid mitten av din panna. Lägger du dem över kroppen slingrar du dig i simningen och lägger du in armarna för brett skapar du stort motstånd.

Armarna ska sitta så långt fram som möjligt. På så sätt uppnår man det längsta/största trycket på vattnet.

När du trycker under vattnet, se till att armen inte är stel, så att det är kvarn-armen som simmar, utan istället att armbågen böjs i 90 grader, för att få en större yta att pressa vattnet . Detta drag måste då först sluta nere vid höften.

När du har kommit ner till höften med armen under vattnet drar du tyst handen ur vattnet genom att böja den. För att få tillbaka handen framför dig, tänk på att du har en dragkedja på sidan av kroppen, dvs från höften och upp till armhålan, som du måste blixtlås upp med tummen när du för handen framåt.

Sammantaget ser det ut så här:

8. Hitta din naturliga rytm

När du kommer igång med crawlsim, försök hitta en naturlig rytm som passar din nivå.

För de flesta passar det med att andas vartannat kryparmstöd, alltså på samma sida varje gång.

Däremot föredrar vissa att andas vart tredje armtag så att andningen kommer omväxlande åt sidorna.


Bästa råd för din crawlsimning

De tre viktigaste sakerna att fokusera på när du kryper ditt simhopp är huvudposition, armstöd och fotled. För dessa tre saker vill jag ge dig de bästa råden du bör tänka på när du simmar

1. Var avslappnad i anklarna

När din krypbenspark sparkar därifrån glömmer många att vara avslappnade i fotleden och spänna sig istället för helt upp. Det får du bara inte göra.

För med en avslappnad fotled följer foten vattnets rörelser och du uppnår en naturlig benspark. Med en spänd fotled ger du bakåt vattenmotstånd, så du kommer ingenstans.


2. Håll huvudet naturligt ner mot botten

Du är nog inte den enda om du ligger och tittar rakt fram när du simmar crawl. Detta är dock ett stort misstag då det ger onödigt motstånd i vattnet.

I gengäld ska man blicka nedåt – och lite framåt.

För att säkerställa rätt huvudposition bör vattenytan träffa dig ca. i mitten av pannan eller något ovanför.

När du behöver andas, vänd huvudet åt sidan – lyft inte. Lyfter du istället på huvudet kommer du att kunna ligga snett i vattnet med benen på väg ner till botten och överkroppen ovanför vattnet. Det vill vi undvika.

 

3. Lägg armarna naturligt och lätt i vattnet

När du ska lägga armarna i vattnet ska det ligga på en linje bredvid kroppens mittaxel – det vill säga från mitten av pannan. Om du sätter in dem över mitten riskerar du axelskador och om du sätter in dem bredare får du ett onaturligt tryck på vattnet.

För att säkerställa detta, var medveten om att du böjer armen när du för den framåt och tar dig upp ur vattnet. Dessutom kan du tänka på att du har en dragkedja på sidan av kroppen, från höften och upp till armhålan, som du ska dra upp dragkedja vid varje kryparmstöd i samband med föreställningen.


Optimera din crawlteknik med utrustning

Många använder utrustning för att optimera sin teknik, det finns flera olika typer av utrustning som optimalt kan hjälpa dig med detta. Nedan har vi sammanställt en kort lista över rekommenderade produkter:

Fingerpaddlar:

Om du vill optimera dina armstöd så är fingerpaddlar ett viktigt "verktyg" för att hjälpa dig på vägen. Genom att använda fingerpaddlar kommer du att uppleva mer styrka och förbättrad positionering i form av att de främjar höga armbågar.

Vi rekommenderar specifikt Speedo Finger-paddlar här.

Snorkel:

En snorkel är ett perfekt verktyg för att optimera din crawl, med en snorkel tar du bort andningsaspekten och kan därmed koncentrera dig fullt ut på att finjustera tekniken.

Vi rekommenderar för denna Arena Swim Snorkel här.

Om du vill ha en unik snorkel som främjar framdrivning så rekommenderas snorkeln MP Focus här.


Simfötter:

Flippers kan användas till nästan alla stilar, men är exceptionellt bra för att krypa så att du kan hålla benen uppe samtidigt som du lär dig tekniken. Dessutom ger det extra fart.

Vi rekommenderar Arena Powerfin Pro här om du har smala fötter.

Vi rekommenderar DMC här om du har breda fötter.


Näsklämma:

En viktig faktor du behöver bemästra när du lär dig crawl är din andning, med en näsklämma slipper du få vatten i näsan när du lyfter upp huvudet för att få luft, vilket är supereffektivt.

Vi rekommenderar Watery Active näsklämman här.

Proppar:

De flesta simmare gillar inte vatten i örat, helt enkelt för att det inte är bekvämt i sig, men att det också kan orsaka inflammation. Oavsett vilken stil du simmar i kommer ett par öronproppar att rekommenderas.

Vi rekommenderar Watery Active öronproppar här.

Relaterade artiklar

Simväska Bäst i test 2022 + Guide till att välja rätt för dig

Simväst Bäst i test 2022 [välj rätt för ditt barn]

Simvingar/Badvingar/Armvingar

Badmössa [Bästa rekommendationer] Vinnare i test 2022

Simplattor Bäst i test 2022 [3 rekommendationer]

Tidigare säte Visa alla säte
Stanga menu

Historia

Stanga menu

Rekommenderat för dig

Stanga menu

Önskelista

Ingen favoritter fundet