watery.se

Daniel Johannesen

Ove Jensens Alle 31 D, 8700 Horsens Danmark

Ove Jensens Alle 31 D, 8700 Horsens Danmark

Din varukorg - Din varukorg -

Vårerbjudande - SPARA UPP TILL 88% PÅ FLER ÄN +600 PRODUKTER - FÖRST ATT MÖRA

Du tänker förmodligen samma sak som jag. Att man inte kan bränna speciellt många kalorier/energi ...

Jag är 23 år och ägare och grundare av Watery.dk. Jag har simnat i över 13 år som baby, barn och nu elitesimmare med över sju träningspass i veckan. Älskar allt som har med vatten att göra, vilket mina inlägg här också speglar.

Hur många kalorier förbränner du när du simmar?

Upplagt av Daniel Holdgaard Johannesen den Lästid: ca. 7 minutter.

Du tänker förmodligen samma sak som jag. Att man inte kan bränna speciellt många kalorier/energi genom att simma fram och tillbaka en liten timme. Så är det även för många motionssimmare då de "bara" simmar fram och tillbaka utan större belastning på kroppen, men om du faktiskt anstränger dig i simningen så måste jag lova dig att du kan bränna mycket kalorier när simning! Så många verkligen!

 

Gör testet här: Så här förbränner du dig när du simmar

Aktiv träna har gjort en miniräknare där du kan ta reda på hur mycket du förbränner under din simträning (och andra träningsformer för den delen). De beräknar det utifrån hur länge du simmade och din vikt, och det är ganska exakt.

Prova kalkylatorn här

Vill du att din ämnesomsättning vid simning ska gå mot luften och kilona mot botten? Det bästa tipset är att använda simutrustning! Hos oss hittar du Danmarks största utbud av simutrustning - se våra +200 rabatterade produkter här.

Vilken simstil förbränner mest kalorier?

Jag antar att du är medveten om att det finns 4 olika simstilar (annars kan du läsa mer om dem här): Crawl (den mest kända), Bröstsim (stilen flest simmare), Butterfly (stilen för de coola) även ryggcrawl (för dem som hatar att ha huvudet under vattnet).

Och du kanske också hade känslan av att det är skillnad på hur mycket de enskilda stilarna belastar kroppen? Men då kan jag säga att den finns där. Faktiskt en väldigt stor skillnad. Titta bara på bilden nedan, där kommer du snabbt att upptäcka att du bränner mest av att simma fjäril, så bröstsim också så småningom crawl och ryggcrawl.

STIL RYGCRAWL BRÖSTSIM CRAWL BUTTERFLY
FÖRBRÄNNING 588 kcal. 840 kcal. 588 kcal. 921 kcal.

Observera att ovanstående är vägledande, kaloriförbränning beror på tempo, teknik och egen kropp.

Tabellen visar hur många kalorier du förbränner genom att simma de individuella stilarna en hel timme i rad (du kan givetvis inte simma ut en timmes fjäril i en, så du kan inte räkna med att bränna 921 kalorier under en timme).

Simning är den perfekta träningsformen för överviktiga

Som visas ovan förbränner simning många kalorier. Faktiskt mycket mer än om du sprang eller cyklade en tur. Så det är bara att börja simma. Men förutom att simning är bra för ämnesomsättningen så belastar simningen inte heller dina leder och muskler – vilket kan vara en stor fördel för många överviktiga. Du upplever en stor mängd lätthet i vattnet oavsett hur mycket du väger.

5 tips: Hur du bränner ännu fler kalorier samtidigt som du tränar!

Som jag har förklarat ovan kan simning vara riktigt effektivt om du vill bränna många kalorier. Men att simma fram och tillbaka kan vara lite tråkigt i längden, precis som man inte är riktigt utmanad som sådan. För det har vi hittat 5 konkreta och beprövade tips som inte bara kommer att göra din simträning mycket roligare, utan också mycket effektivare när det gäller att bränna kalorier:

  1. Träna alla muskelgrupper

Till skillnad från många andra sporter har du faktiskt möjlighet att träna alla muskelgrupper, både på en gång men också individuellt. Och det ska du ta vara på i din simträning. Därför är tipset att du ska se till att varje enskilt simpass innehåller både sammansatt simning, ben med tallrik och armpass.

  1. Prova dig fram med alla stilar

Kanske är du ännu inte världsmästare i ryggcrawl eller fjäril, men du behöver inte vara det för att simma den i simhallen – inte alls. För det kommer faktiskt att hjälpa till att öka din ämnesomsättning och generella styrka i kroppen, om du blandar ihop din träning med andra stilar än crawl/bröstsim.

Det kommer inte bara att öka din ämnesomsättning och kondition, det är också riktigt roligt att testa "nya" stilar.

  1. Simma snabbare idag än igår

Det här är ett misstag som många motionssimmare hamnar i. De simmar i samma hastighet varje gång, och det är nog det värsta man kan göra. För om du gör det först, då hamnar du i en dålig spiral, vilket du måste undvika.

Därför: Hitta en simmare runt dig som simmar lite snabbare än du, och sedan "häng på honom/henne". På så sätt ökar du automatiskt din hastighet, och därmed din förbränning. Man kommer också mycket snabbare i vattnet, vilket alltid är skönt.

  1. Simma intervallträning

I förhållande till punkt 3, lägg till något lite roligare och mer spännande till din simträning än att bara simma fram och tillbaka. T.ex. du kommer få ut mycket mer av att simma 10 * 100 m istället för 1000 meter i ett, eftersom du då kan pressa farten ytterligare och hålla intensiteten hög. Och det kommer att få din förbränning att hoppa i luften.

  1. Använd simutrustning

Om du verkligen vill öka din kaloriförbränning, måste du ta tag i lite simutrustning. Det ger inte bara variation i din simträning, det kommer också att förbättra din simteknik samt öka din hastighet i vattnet.

Därför: Skaffa dig ett par fenor, fingerpaddlar och snorkel (detta är tre mest använda simutrustningar och du kan använda dem tillsammans och var för sig), då får du se skämt i din simträning och förbränning!

Våra rekommendationer för simutrustning:

Som Danmarks största leverantör av simutrustning har vi provat och testat produkter på egen hand, och vi får även löpande feedback från kunder om specifika produkter. Utifrån detta har vi sammanställt en liten lista som samlar våra absolut bästa rekommendationer i förhållande till simfötter, fingerpaddlar och snorklar nedan:

Simfötter:

För simfötter är det i första hand två märken som föredras av de danska simmare, detta är Arena och DMC. Båda är gjorda specifikt för att optimera din träning, öka din prestation och därmed bränna fler kalorier.

  • Arena Powerfin Pro, ett par korta simfötter med remmar som finns i många färgvarianter och rekommenderas för personer med smala fötter, du kan se utbudet här.
  • DMC, tillverkad både med och utan rem, men är även perfekt för att optimera träningen, dessa rekommenderas för personer med breda fötter. Du kan se urvalet här.

Fingerpaddlar:

Användningen av fingerpaddlar har länge varit föredragen av de flesta simmare, detta är förståeligt då de specifikt stärker och förbättrar ens armgrepp – detta ökar också kaloriförbränningen.

  • Speedo Finger Paddlar rekommenderar vi i stort sett alltid efter att ha testat flera fingerpaddlar. De är formade så att de följer handens form och ger en naturlig känsla i vattnet.

Snorkel:

Att använda snorkel har flera fördelar som alla på något sätt förbättrar din simförmåga och därmed även kaloriförbränningen. Bland annat är din traction control optimerad, och du kan även fokusera specifikt på din teknik.

  • Arena Swim Snorkel, är en klassiker inom simvärlden. Det är en grundläggande snorkel med justerbar rem som ökar komforten och en mindre torrtopp som minimerar vattenförekomsten.

    Snorkeln är tillgänglig för både vuxna och barn.
  • MP Focus-snorkeln är lite annorlunda, speciellt när det gäller dess form. Den är trekantig till formen vilket ökar stabiliteten och du kan skära genom vattnet.

    Du kan se snorkeln här.

Vill du att din ämnesomsättning vid simning ska gå mot luften och kilona mot botten? Det bästa tipset är att använda simutrustning! Hos oss hittar du Danmarks största utbud av simutrustning - se våra +200 rabatterade produkter här.

Relaterade artiklar

Simväska Bäst i test 2022 + Guide till att välja rätt för dig

Simväst Bäst i test 2022 [välj rätt för ditt barn]

Simvingar/Badvingar/Armvingar

Badmössa [Bästa rekommendationer] Vinnare i test 2022

Simplattor Bäst i test 2022 [3 rekommendationer]

Tidigare säte Visa alla säte
Stanga menu

Historia

Stanga menu

Rekommenderat för dig

Stanga menu

Önskelista

Ingen favoritter fundet