watery.se

Daniel Johannesen

Ove Jensens Alle 31 D, 8700 Horsens Danmark

Ove Jensens Alle 31 D, 8700 Horsens Danmark

Din varukorg - Din varukorg -

Vårerbjudande - SPARA UPP TILL 88% PÅ FLER ÄN +600 PRODUKTER - FÖRST ATT MÖRA

Vattengympa är ett roligt och effektivt sätt att träna. Det är ett utmärkt alternativ eller kompl...

Jag är 23 år och ägare och grundare av Watery.dk. Jag har simnat i över 13 år som baby, barn och nu elitesimmare med över sju träningspass i veckan. Älskar allt som har med vatten att göra, vilket mina inlägg här också speglar.

Vattengympa är roligt och ger bra träning

Upplagt av Daniel Holdgaard Johannesen den Lästid: ca. 9 minutter.

Vattengympa är ett roligt och effektivt sätt att träna. Det är ett utmärkt alternativ eller komplement till träning på gymmet eller till någon annan träningsform. Du får hela kroppen i rörelse, och du får upp pulsen. Samtidigt är det en träningsform som är skonsam mot rygg och leder.

Här kan du läsa om vad vattengymnastik är och hur det går till. Vi diskuterar bland annat vilken typ av övningar som ingår i utbildningen.

Vad är vattengympa?

Vattengympa är en form av vattengymnastik som fokuserar på pulsträning. Tempot är högt med kraftfulla rörelser. Du springer, hoppar, sparkar och gör många andra dynamiska övningar i vattnet. Du tränar både musklerna, cirkulationen och kroppens rörelse i övrigt.

På många sätt är vattengymnastik en mildare träningsform än gymnastik på land. Detta beror på att du inte bär din egen kroppsvikt eftersom kroppen bärs av vattnets flytkraft. Det avlastar och skyddar rygg och leder. På grund av vattentätheten finns det heller ingen risk för våldsamma eller okontrollerade rörelser som kan orsaka skador.

Vem kan träna vattengympa?

Vem som helst kan träna vattengympa oavsett ålder eller fysisk kondition. Eftersom vattnet bär kroppen passar träning i vatten för äldre personer eller för personer som är svaga eller överviktiga.

Det är också bra träning för dig som vill utföra hård fysisk träning. Träningen är mångsidig och intensiv, så du kommer säkert att kunna förbättra din kondition. Eftersom man möter motstånd åt alla håll från vattnet är det bra träning för cirkulation, muskler och rörelse.

Vill du träna mycket och ha ett träningsprogram med varierande idrottsaktiviteter är det bra att ta med vattenträning. Detta säkerställer att muskler och leder belastas på olika sätt så att du inte övertränar. Detta kan förhindra skador som kan bli följden av en för ensidig belastning.

Hur går vattengympa till?

Klassen börjar med uppvärmning. I regel värmer du upp i ca. 10 minuter av dynamiska rörelser, med hela kroppen. Uppvärmningen sker alltid på grunt vatten.

Efter uppvärmningen fortsätter du att utföra vattengympa övningar som består av väldigt varierande rörelser. Övningarna utförs vanligtvis individuellt, men övningar kan ingå i par eller i grupp.

Vissa lag genomför även övningar på djupt vatten, men oftast sker den mesta träningen på grunt vatten. Du avslutar träningen med stretchövningar. Omfattningen varar ca. fem minuter och är koncentrerad till de stora muskelgrupperna.

Vattengympa övningar

Övningarna består av olika rörelseformer, där du tar dig igenom hela kroppen. Det är rörelser som löpning och hopp i kombination med andra kroppsrörelser som rotationsövningar, sidböjar, bakåtböjar och framåtböjar. Du kan till exempel göra studsar åt olika håll, sparkar, knälyft och saxhopp.

Dessutom gör du rörelser med armar och händer. Du kan skotta vattnet fram och tillbaka med händerna, boxa i vattnet etc. Ibland används även hantlar, eller så kan du dra eller trycka på en enkel matta för att öka vattenmotståndet.

Vissa lag använder muskelträningsövningar. De uppstår oftast vid poolkanten, där man håller i kanten med händerna eller fötterna. Muskelträning består av övningar för mage, rygg, armar, lår och rumpa. Det är övningar som benspark, benböj, ryggdrag, axelpress och armhävningar uppför kanten. Du kan också göra kraftiga simrörelser och stänkövningar.

Exempel på vattengympa övningar:

  • Du marscherar samtidigt som du vrider på överkroppen, först i normal takt och sedan gradvis snabbare
  • Du marscherar med knäna så högt som möjligt
  • Du lyfter vänster knä och höger arm medan du står på höger ben. Hoppa sedan på vänster ben samtidigt som du lyfter höger arm. Hoppa sedan växelvis från ett ben till det andra
  • Du sitter på den enkla mattan och måste hålla balansen genom att röra armarna i vattnet
  • Du dyker under den enkla mattan och drar ner den mot dig

Metoden för vattengympa

Som regel är ett vattengympa-program utformat så att det är ungefär samma intensitet under hela passet. Det finns dock vissa former av vattengympa som är mer sportiga. Kortare perioder kan ingå här, där du utför övningar med högre intensitet.

Instruktören visar alla övningar från bassängkanten så att alla enkelt kan se dem. Övningarna dyker upp i långsam takt då de inte kan utföras snabbt i vattnet. Ibland kan instruktören också hoppa i vattnet för att hjälpa eller guida.

Du använder ofta ett antal verktyg i utbildningen. De använder bland annat flytande plattor, kulor, vikter och skumcylindrar. Verktygen används både för att göra träningen roligare, men de används också som hjälp eller motstånd beroende på träningens karaktär.

Ibland används verktygen för någon form av cirkelträning. Här växlar du mellan att använda de olika verktygen i ett visst tidsintervall innan du byter till nästa verktyg.

Var kan du träna vattengympa?

I många simbassänger kan du gå en vattengympa. Om du bor i en mindre stad kan du behöva åka till en större stad för att gå med i ett team.


Vissa resorter och vattenparker har även vattengympa på programmet, så du kan träna med familjen under semestern.

Hur ofta och hur länge?

Ett träningspass i ett lag varar vanligtvis 45 minuter. När du är anmäld till ett lag är det träning en gång i veckan. Vill du träna oftare kan det på vissa ställen gå att anmäla sig till fler lag. Då kan du gå på träning två eller tre dagar i veckan. Många väljer också att kombinera träning i vattnet med andra träningsformer på land.

Det är en bra idé att utföra olika typer av träning så att man använder kroppen på olika sätt. Man kan kombinera vattengympa med alla andra träningsformer. Det beror på vad du vill och vad du vill uppnå med träningen. Det brukar sägas att det är bra att få upp pulsen i 20 -30 minuter minst två gånger i veckan.

Grunt eller djupt vatten

Det vanligaste vattendjupet för vattengymnastik är mellan 120 och 150 cm. Det vill säga att du tränar medan du står i vatten till bröstet. Det är viktigt att vattennivån inte är för låg. Då blir det för lite flytkraft och den stötdämpande effekten av vattenmotståndet blir mindre.

Ibland kombineras övningar på både grunt och djupt vatten, där rörelse ingår både över och under vattnet. Om träningen sker på djupt vatten kommer du antingen flyta eller trampa vatten medan du utför övningarna. Här kan även simning och dykning ingå i utbildningen.

Som regel sker dock träningen på grunt vatten, där man lätt kan bottna. Så du ska inte avstå från att gå med i ett lag om du inte kan simma. Oftast får man inte heller huvudet under vattnet.

Du kanske vill kolla med instruktören innan du registrerar dig om du inte kan simma eller inte gillar att få huvudet under vattnet. Det går även bra att använda simbälte eller badvingar om träningen innehåller övningar på djupt vatten.

Vilken utrustning krävs?

Ingen speciell utrustning för vattengympa krävs utan oftast används olika typer av utrustning i träningen.

Ofta används simbälten och flytbrädor i olika storlekar. Det används också långsträckta skumrullar eller skumcylindrar i olika storlekar som man kan sitta på eller ligga på eller som man kan trycka runt i vattnet. Dessutom kan du använda några speciella handskar som ser ut som simfötter. Träningsresår, träningsband, hantlar och ankelvikter används ofta för muskelträning.

Verktyg som bollar, gungringar och stegbänkar används också. Du kan också använda stavar som du sätter ner längst ner i poolen, så att du kan hoppa eller svänga åt olika håll. När du tränar på djupt vatten använder du ofta ett simbälte eller enkel dyna.

Vilka kläder behövs?

Du bär vanliga badkläder när du tränar vattengympa. Om du utför övningar under vattnet kan du även bära badmössa och skyddsglasögon. Om du inte gillar att få vatten i öronen, eller om du störs av bullret i simhallen, kanske du vill använda öronproppar.

Dessutom är det en bra idé att bära strandsandaler eller badskor när du är i simhallen. Då riskerar du inte att halka på de blöta plattorna som kan vara väldigt hala.

Musik för vattengympa.

Vattengympa görs vanligtvis till musik. Musiken är mest för motivation, eftersom det är nästan omöjligt att följa rytmen i övningarna. På grund av vattentätheten kommer du att vara i otakt med musiken för det mesta.

Musiken lyfter stämningen och ger en mer energisk upplevelse. Mycket olika musik används i olika genrer. Många instruktörer använder dåtidens populära popmusik och väljer musikspår som har en glad och positiv atmosfär. Det kan också vara så att de väljer gamla hits från 80- eller 90-talet. Det är upp till instruktören vilken musik som väljs, så vattengympa musik kan variera mycket.

För- och nackdelar med vattengympa

Det finns många fördelar med att träna vattengympa. Först och främst är det roligt och ger bra träning, och det är skonsamt för lederna på grund av vattentåligheten. Det kan dock också ha vissa nackdelar, speciellt för de som inte gillar att behöva gå ner i det kalla vattnet.

Fördel

  • En rolig och energigivande aktivitet
  • Vattenträning är skonsamt för rygg och leder
  • Bra konditionsträning
  • Förbättrar blodcirkulationen
  • Ökar flexibiliteten
  • Ger bättre uthållighet och styrka
  • Lindrar stress och ger ökat välbefinnande
  • Lämplig för alla åldrar och fysiska förutsättningar
  • Nackdelar


Vattnet kan kännas kallt

  • Vissa gillar inte klorerat vatten
  • Om du skäms kan det vara obehagligt att gå från omklädningsrummet till poolen i badkläder

 

 

 

Relaterade artiklar

Simväska Bäst i test 2022 + Guide till att välja rätt för dig

Simväst Bäst i test 2022 [välj rätt för ditt barn]

Simvingar/Badvingar/Armvingar

Badmössa [Bästa rekommendationer] Vinnare i test 2022

Simplattor Bäst i test 2022 [3 rekommendationer]

Tidigare säte Visa alla säte
Stanga menu

Historia

Stanga menu

Rekommenderat för dig

Stanga menu

Önskelista

Ingen favoritter fundet