watery.se

Daniel Johannesen

Ove Jensens Alle 31 D, 8700 Horsens Danmark

Ove Jensens Alle 31 D, 8700 Horsens Danmark

Din varukorg - Din varukorg -

Vårerbjudande - SPARA UPP TILL 88% PÅ FLER ÄN +600 PRODUKTER - FÖRST ATT MÖRA

När du simmar använder du hela kroppen – bokstavligen. Både ben, armar och core är i rörelse, och...

Jag är 23 år och ägare och grundare av Watery.dk. Jag har simnat i över 13 år som baby, barn och nu elitesimmare med över sju träningspass i veckan. Älskar allt som har med vatten att göra, vilket mina inlägg här också speglar.

Vilka muskelgrupper tränas när man simmar?

Upplagt av Daniel Holdgaard Johannesen den Lästid: ca. 3 minutter.

När du simmar använder du hela kroppen – bokstavligen. Både ben, armar och core är i rörelse, och därmed tränar du en massa olika muskelgrupper – bara genom att simma.

 

Simning stärker också konditionen och lederna

Förutom att simning är riktigt bra för musklerna, och stärker dem mycket, kan simning också vara riktigt jobbigt – och därmed förbättrar det din kondition. Att bara simma fram och tillbaka i över 10 minuter kan lätt få andningen helt i luften. Som en liten bonus är simning också riktigt bra för lederna, då de i stort sett inte belastas i det "viktlösa" vattnet.

 

➥ Vill du stärka och förbättra din simning, samt stärka dina muskler ännu mer effektivt? Då är det bästa tipset att använda simutrustning! Se våra +200 rabatterade produkter här.

Crawl tränar speciellt armar, bröst, magmuskler, höfter och lår

Du har säkert provat att simma crawl förut och därmed funnit att det blir ganska jobbigt väldigt snabbt. Det gör det bla. eftersom man aldrig riktigt tar en paus från krypandet, både ben och armar springer samtidigt, man har också huvudet i luften. Det här är tre saker som både hjälper till att öka din kondition, men också din muskelträning. Därför är crawl särskilt bra om du vill stärka dina armar, höfter, lår, bröst- och magmuskler.

Bröstsim tränar speciellt inner- och ytterlåren, överarmarna och den övre delen av bröstet

Du kan nog känna det när du simmar bröstsim fram och tillbaka i simhallen. När du sparkar ut med benen känns det framförallt på insidan av låren, precis som när du drar i vattnet med armarna går det rakt in i överarmarna. Men kom ihåg: Hellre stor och kraftfull arm/bentagg, där du verkligen trycker på vattnet, än liten och snabb arm/bentagg – det ökar din muskelstyrka avsevärt!

 brystsvømning'

Butterfly tränar magmuskler, rumpa, rygg och axlar

När det kommer till att träna muskelgrupper är fjäril helt klart effektivast (men också svårast). Inte bara är fjärilen tuff för konditionen, musklerna sätts verkligen på prov också. Speciellt magmusklerna, rumpan, ryggen och axlarna sätts i spel, varför man med butterfly kan stärka just dessa muskelgrupper väldigt mycket.

butterfly

Ryggcrawl tränar lår, armar, höfter och rygg

Vill man stärka benen speciellt så är det bara att simma tillbaka crawl. För det är riktigt svårt att hålla kroppen uppe på ytan och här spelar framför allt benen stor roll.

rygcrawl

➥ Vill du stärka och förbättra din simning, samt stärka dina muskler ännu mer effektivt? Då är det bästa tipset att använda simutrustning! Se våra +200 rabatterade produkter här.

Tidigare säte Visa alla säte
Stanga menu

Historia

Stanga menu

Rekommenderat för dig

Stanga menu

Önskelista

Ingen favoritter fundet