En början med (mycket) vatten i ögonen
Det tog inte mer än några år hemma i källaren med försäljning av välkända badkläder och simutrustning, innan drömmen om att etablera Waterys eget simmärke kom smygande.
Ett stort och svårt steg som puttrade länge, men den berömda aha-upplevelsen kom ändå till mig en sen kväll i augusti 2018, då jag som alltid själv tipsade Waterys kunder på chatten fram till 22:00.
En mamma (och morgonsimmare) skrev till mig här. Jag kunde se att hon hade lagt 7 beställningar hos oss under de senaste 1,5 åren - coolt var min första tanke. Sedan utvecklade hon sina tankar i en mail:
”Jag har precis fått det femte paret simglasögon på 3 veckor från dig. Precis som alla andra jag har provat och sedan skickat tillbaka, dem då de lämnar röda märken runt ögonen och vatten sipprar in som ett vattenfall efter bara några simlängder. Är det verkligen standarden, Daniel??”
Jag kände till frustrationen ganska väl, både från andra kunder och efter min 10-års erfarenhet som tävlingssimmare (se bara på bilden med mig på ett typiskt träningsläger). Inte bara var dessa etablerade märken dyra, flera hade också dålig passform och alla verkade designade för eliten. Och färgerna? Femtio nyanser av booring..
Det var droppen till att skapa ett alternativt märke inom vattensport som producerade kvalitetssimutrustning och badkläder i färgglada skandinaviska färger med direktdistribution till kunderna och som därför kunde säljas till ett rimligt pris.
Denna "standard" som mamman letade efter, blev själva Watery.
