2019

Kan man säga nej till Jesper Buch?
Januari 2019

Time to shine

Kort och gott. I augusti 2018 hade jag från ingenstans kommit till inspelningar av det rikstäckande programmet Løvens Hule på DR1. Jag skickade faktiskt ansökan bara 5 dagar innan jag stod i studion.

Inte direkt den bästa förberedelsen, men inte desto mindre gick jag ut ur studion med en investering från Christian Stadil och Jesper Buch.

Och det hela visades alltså på tv i januari 2019. Nu förstår du säkert varför jag snabbt behövde uppgradera lagret? Mer än 50 000 besökte watery.dk de efterföljande dagarna - det skickades rekordmånga paket ut genom porten. 

Och jag lutade mig bara tacksamt tillbaka. För hur bra mina kunder hade tagit emot Watery i uppstarten. För allt det jag hade byggt upp. För att ha så häftiga kollegor. 

(En liten spoiler alert.. En av sakerna ovan är ett tillkännagivande utan modifikationer)

April 2019

Vem säger du? Rikke? Alltså Møller Pedersen?

I kölvattnet av Løvens Hule trodde jag inte det kunde bli häftigare. Men ett samtal från självaste Rikke Møller Pedersen, Världsrekordhållare på 200m bröstsim, sänkte det lite. Det var MYCKET häftigare. 

Samtalet ledde till ett samarbete mellan Watery och Vandakademiet, som Rikke Møller Pedersen, Jeanette Ottesen och Lotte Friis stod bakom (!!!). Även om de krossar mina personliga simtider sönder och samman under deras vanliga uppvärmning, så blir det helt enkelt inte mycket större än så för en före detta tävlingssimmare. 

Vi donerade våra populära Watery-badmössor till deras Vattenakademier runt om i landet, medan Watery fick möjlighet att spela in och släppa 5 inspirationsvideor till den kommande generationen av toppsimmare (se dem här). Och inspiration tror jag nog att de har gett med +300.000 visningar hittills.

Augusti 2019

Nya och helt andra spelregler

Kommer du ihåg cliffhangern? Den ska i spel här. Efter Løvens Hule lyckades det inte att komma överens med Jesper Buch och Christian Stadil när det gällde deras investeringar i Watery. Så är det ibland, men efter att ha varit igång i 3 år så ville jag inte bara låta andra ta del av mitt hjärtebarn utan vidare. 

Lyckligtvis var 5 andra män redo att sätta tänderna i bytet, när investerarna från Løvens hule inte kunde. I augusti 2019 hälsade jag därför Jens, Emil, Morten, Jonas och Filip välkomna som partners i Watery.

Tillsammans ville vi fortsätta den uppåtgående kurvan för Watery - och bygga ut den med ännu ett ben som inom kort skulle lanseras.🔥🔥

Oktober 2019

Heja Sverige!

Tiden var kommen. I Danmark hade mer än 80.000 så småningom försetts med simutrustning och badkläder från Watery, Trustpilot sa 4,8 av 5,0 och tillväxten var större än någonsin förr. 

Men det hade blivit vardag. Och för få järn i elden. 

Så över en månad bestämde jag mig för att det var dags att öppna Watery för det svenska folket. De simmade minst lika mycket som danskarna, saknade likt Danmark en seriös simbutik och jag hade en gång hört att Google Översätt hade blivit ganska bra mellan danska och svenska (det misstaget gör jag aldrig igen…). 

Det var en uppenbar möjlighet. Så lanseringen gjordes blixtsnabbt, med öppning den 1 november 2019 - precis 3 år efter uppstarten i Danmark. 

Behöver jag säga att det blev lite av ett fiasko? Det var först ett par år senare, då vi förstod att översättningarna måste göras av en riktig svensk och att vi måste ha andra betalningsalternativ än Mobilepay, som vi verkligen fick fatt i svenskarna.

December 2019

En rymdraket är byggd för att flyga snabbt, inte rakt fram

Sedan jag startade upp Watery har jag alltid vetat att jag vill bygga mer än en webbutik. Undan för undan hade vi upprättat avtal med 30 av världens största simvarumärken, hade mer än 10 000 produkter online och allt till alla vattensporter. 

Men jag kunde inte låta bli att titta på försäljningssiffran av våra egna Watery-badmössor: +10.000 och vårt klart mest populära produkt.

Det fick ut mig på ännu ett äventyr, nämligen att starta vårt eget varumärke med utrustning och badkläder. Watery som varumärke föddes i december 2019 med de första simplattorna, pullboys och simglasögon. Därefter skulle mycket mer följa efter. Det gick upp för mig att vi verkligen kunde ändra något radikalt inom simbranschen.

2020

"Det är en utmaning, inte ett problem" - Citat: Daniel till kollegorna under ett helt år 😧
Februari 2020

Tusen tack: 100 000 kunder

I februari når vi de första 100 000 kunderna. En milstolpe som tog knappt 3,5 år att nå. Hjärtligt tack till var och en av er som längs vägen har hjälpt, köpt och stöttat det lilla företaget som började hemma i källaren. Det firades med en “kagemand”, många erbjudanden och en gemensam fest för alla på #teamWatery.

Mars 2020

Puuuha, Corona, lämna oss i fred!

Från sidan får Watery lite av en spark i magen, likt så många andra företag. En milt sagt svår tid att driva en simbutik online följer, då simhallarna omedelbart stänger dörrarna i flera månader, simtävlingar ställs in och ingen får utöva idrott tillsammans. 

Som i alla andra kriser kan man antingen sätta sig på händerna och vänta eller försöka möta den. I Waterys anda valde vi naturligtvis det sistnämnda. 

Alla kollegor fortsatte arbetet, om än med bara mig på rätt plats och därifrån skärmdelning hem till kollegorna, medan vi såg ett hål i marknaden: När folk inte kan åka till simhallen för att simma, så kan de väl simma i det öppna havet?

Det blev vår räddning som vi intensifierade allt vårt fokus mot. Inom loppet av ett par månader fick vi etablerat 4 nya varumärkessamarbeten med de ledande varumärkena inom öppet vatten och gjorde videor och marknadsföring med mig simmandes på det öppna havet (jag kommer fortfarande ihåg hu vääääldigt kallt det vattnet var i april😳) och sommaren avslutades med att vara den galnaste hittills. Watery var uppe igen.

Augusti 2020

Okej, det här håller på att bli lite dumt

Man skulle kunna tro att jag hade lärt mig. Men det var dags för flytten till vårt fjärde huvudkontor på 3 år. Vi hade helt enkelt fått gå så långt i det befintliga att vi var tvungna att låna två containrar till förvaring av varor (jag är bara glad att inga tjuvar fattade misstanke). 

Denna gång gjorde jag dock allt för att inte göra samma fel igen och därför flyttade vi in på hela 3 000 kvadratmeter i augusti 2020 - nu mittemot den simhall i Horsens som jag hade simmat hundratusentals längder i. 

Det blev även ett firande av var vi hade kommit. Så småningom hade vi blivit 10 kollegor på Watery inom lager, marknadsföring, kundservice och allroundpersoner. 

Som passionerade vattenälskare föregick det naturligtvis i våra favoritkläder.

Oktober 2020

Showroom here we come!

Kan du komma ihåg att min pappa blev ganska trött på att kunder kom och knackade på i tid för att hämta paket när lagret var hemma i källaren? 

En avhämtningsservice jag vet många kunder har värdesatt högt genom åren, men nu var det äntligen dags för nästa steg med introduktionen av vårt 200 kvadratmeter stora showroom, mitt emellan vårt nya lager och kontoret. 

Det är faktiskt Danmarks största vattensportbutik - och titta bara på golvet! Riktiga bassängränder kryddade med stjärndamm på väggarna med Jeanette Ottesen, Rikke Møller Pedersen och Lotte Friis - och den bleka Daniel (mig…) i mitten.

2021

TILLVÄXT, TILLVÄXT, TILLVÄXT... (vi borde sakta ner farten lite😵)
Mars 2021

En ny vattensport tar oss med byxorna nere

Om simning på öppet vatten var populärt i kölvattnet av Corona 2020, så måste 2021 sägas vara året för paddleboarding. Och som de frontlöpare vi är på Watery, så var vi med från allra första start. Och vi blev ändå bokstavligt talat tagna med byxorna nere. 

Under hela våren tickade mer än 25 000 förbeställningar in på paddleboards och hela organisationen på nu 45 kollegor sattes på ett tvättäkta prov. I stort sett varje vecka kom den ena containern efter den andra fyllda med paddleboards till fastigheten i Horsens. De tömdes i all hast och skickades blixtsnabbt ut till kunderna. 

Det uppstod problem ibland och det gjordes misstag - mängder av dem. Men vi lyckades upprätthålla den goda kundservicen hela tiden och säkerställde att tusentals glada vattenälskare över hela landet fick möjlighet att njuta av sommaren på paddleboards. Vi är bara tacksamma för att få vara budbärare för dessa upplevelser.

April 2021

Att se sig själv i spegeln är alltid lite farligt

Du läste precis att vi hade blivit 45 kollegor. Så det är alltså inte bara jag som är Watery längre. 

Så vi var tvungna att se oss själva lite i spegeln: Passar vårt varumärke till den resa vi är på? Passar det till det vi gärna vill uppnå - att sätta ett avtryck på våra kunder och omvärlden? Kan vi se oss själva i det nuvarande uttrycket? 

Vi måste erkänna: Det dåvarande Watery hade sprungit ifrån oss och vi var tvungna att förnya oss efter 3 år med den befintliga logotypen, webbplatsen och färgerna. 

Det ledde till en total re-design av alltihop i samarbete med en (väldigt) dyr reklambyrå och vår nya (och nuvarande) visuella identitet föddes tillsammans med vår övergripande slogan:

Making Waves - Together. 

Vi delar passionen och glädjen med att vara i, på och runt vattnet med våra kunder. Oavsett aktivitet. Vi hoppas bara att du också vill dela den med oss.

Juni 2021

Globala ambitioner - och 350 (nya) Watery-produkter

Kan man se förbättringspunkter och man har möjlighet att göra något åt det så anser jag även att man är skyldig att göra det. 

Vårt inledande “test” med egna produkter i varumärket Watery hade fört med sig stora upptäckter: Det behövde trots allt inte vara så dyrt för slutkonsumenten att få kvalitetsutrustning… 

Det öppnade på allvar upp våra ögon för Watery som ett självständigt simvarumärke och därför kunde vi efter en utvecklingsprocess på 1,5 år presentera 350 nya Watery-produkter under sommaren 2021. Utvecklade från grunden med användaren i fokus - och med data från nu 200 000 kunder

Samtidigt öppnade vi upp varumärket för världen på vår nya internationella plattform. En stor seger för ett litet team. Tack för att produkterna har tagits emot så väl!

Mindre än ett år senare är vi SÅ stolta över att mer än 80 000 vattenälskare redan använder vår utrustning och våra badkläder till att njuta av upplevelser på och i vattnet. 🌊😍
September 2021

Pool, strand och öl - mer behöver inte #TeamWatery

En sommar utan jämförelse måste rundas av och firas på riktiga Watery-manér

Ett sommarhus med en stor pool bokades vid den danska kusten med plats till alla kollegor. Det var dags att reflektera över den sommar vi tillsammans hade gått igenom, av det galnaste slaget. 

Det blev tid till övergripande strategi från mig, gemensam grillning, drinkar, paddleboard-turer, ölbowling, vinprovning och strandfotboll i ett helt fantastiskt sommarväder. Ett välbehövligt andrum där vi fick möjligheten att njuta av varandras sällskap och inte minst hitta lagets bästa simmare… trumvirvel… MIG! (starkt följd av Mikkel och Oliver).

Det fattas bara 120 000 simlängder i Horsens Svømmehal för att komma upp på min nivå 😜

2022

Mars 2022

Ett steg tillbaka kan också vara det bästa

Vi skulle precis landa igen. Efter att ha gått för fullt i 5 år och den till den tidpunkten galnaste sommaren med många nya kollegor och produkter, så fick vi erkänna att det var dags att ta ett steg tillbaka igen och på allvar skapa strömlinjeformade processer och titta närmare på arbetsflöden. 

Vintern gick och vi kunde därför i mars 2020 bl.a. starta upp vårt nya plocksystem som automatiskt skapar plockrutter för 20 beställningar på en gång baserat på så få steg som möjligt. Vår interna dokumentation sågs också över i sömmarna, så att vi återigen kan trycka på gasen med nya marknader, produkter och kollegor.

Juni 2022

Shoot-tid! De riktiga experterna säger “GO” för Watery-produkterna.

Sedan vi startade utvecklingen av våra Watery-produkter har våra kunders upplevelse med dem varit det avgörande - och vi frågar (orealistiskt) mycket om det längs vägen. Det förlänger processen - men säkerställer produkter som blir älskade från början. 

Därför var det en stor dag då vi efter ett års tid i utvecklings-mode äntligen kunde hålla 4 stora photoshoots under sommaren 2022 med 300 helt nya produkter inom simning, snorkling, barn och simning på öppet vatten. 

Och som hoppats föll det i mer än god jord hos våra ambassadörer - WOW var visst det mest använda ordet längs vägen (Tack!!🙏)

Juli 2022

Vi håller dig uppdaterad

För vi har fler vågor som ska skapas - och vi hoppas att du fortfarande vill vara med tills dess.

Billigast eller prismatch

Våra pris-robotar uppdaterar dagligen alla våra priser jämfört med konkurrenterna. Missar de, så använd vår prismatch med svar inom 24 timmar.

+310.000 glada kunder

Med +6 år på marknaden, så har vi hjälpt flera än någon annan med utrustning till vattensport. Som tur är kan vi skryta med 5.200 5-stjärniga recensioner (4,7 av 5.0).

Support mellan 08:00-16:00

Vi är skapade för att hjälpa. Därför har vår kundtjänst öppet måndag till fredag ​​från 08:00 till 16:0
Kontakta oss via chat, telefon och mail.

Leverans dagen efter

Du kan uppnå detta genom att beställa innan 18.30 alla dagar i veckan – även på helger. Vi skickar med Bring, BudBee, Postnord och DHL. Fri frakt över 799 SEK.

365 dagars returrätt

Vi gillar inte stress. Så du har alltid 365 dagar på dig att byta dina varor. Returer tar 2-5 dagar och behandlas inom 24 timmar.

Psst.. anmäl dig till Watery´s nyhetsbrev och få rabattkod till en gratis present (värde: 65 kr.)

Avanmälan kan alltid ske. Räkna med ca. ett veckomail. Genom att registrera dig accepterar du vår personuppgiftspolicy.