Returer och byten FAQ

Hur returnerar eller byter jag en vara?

Vår returprocedur är enkel och snabb för dig - vi tycker nämligen (också) att det finns många saker i livet som är roligare att lägga sin tid på.

Processen består av 3 steg

Fyll i vårt online returformulär

Skicka tillbaka paketet

Vårt lager behandlar din retur

Steg 1 - Fyll i returformuläret

- Gå till watery.se/pages/retur

- Fyll i ditt ordernummer (finns i din orderbekräftelse) samt mailadress (den du använde vid beställningen) och klicka på “Välj varor”

- Välj de produkter som du vill returnera

- Välj orsaken till returen

- Tryck på “Returnera varor”

Sedan får du fram en Bring-returetikett. Det kommer att skickas till din e-post.

Steg 2 - Skicka tillbaka paketet till oss

Packa in produkterna säkert. Du kan mycket väl använda påsen som vi ursprungligen skickade produkterna i då den har dubbelt klister. Det är enkelt och bra för miljön.  

Se till att alla produkterna har originalförpackningen om sig som då du tog emot dem i. Detta krävs för en lyckad retur. 

Leverera paketet hos ditt närmaste Bring-utlämningsställe. Du hittar det närmaste här. 

Vi använder enbart Bring för returnering av paket. 

Steg 3 - Hantering på vårt lager

Inom 2-5 vardagar från dess att du lämnat in paketet kommer Bring leverera det till oss.

Vi behandlar alla våra returer inom 24 timmar - även under helgen.

Allt som allt en process som från det att du fyller i retursedeln till dess att den är behandlad på 3-6 vardagar. Och dessutom är det gjort enkelt för dig. 

Hitta snabba svar på dina retur-frågor

Är du osäker på vad din retur kostar kan du läsa mer här på vår retursida.

Har du fått hem fel produkt så kan du läsa mer i vår FAQ under “Jag har fått hem fel vara”. 

Har du fått en trasig produkt / är paketet förstört? Då kan du läsa mer i vår FAQ under “Jag har fått en trasig produkt/ mitt paket är förstört?

Är du fortfarande osäker på returprocessen? 

Då är du alltid mer än välkommen att kontakta vår kundservice - de ser fram emot att hjälpa dig :) 

Läs mer
Läs mindre
Ska jag returnera med ert retursystem och etikett?

Vi har skapat vårt retursystem för att göra det enkelt och snabbt för dig - men även för oss. 

Därför tar vi endast emot returer som skickas genom detta retursystem med Bring. Det hoppas vi att du respekterar. Det gör nämligen att paketet är försäkrat och gör att vi kan spåra det längs vägen.

Alternativet är nämligen att vi inte har tracking på din retur, om du själv skickar paketet utanför systemet, och därmed ligger ansvaret på dig att paketet säkert ska komma fram till oss.

Dessutom vet vi inte vad du vill ska hända med returen, om du inte har fyllt i vårt formulär. 

Det blir alltså en win-win, när du använder retursystemet

Vi tar ej emot / accepterar returer som skickas med efterskott / till postombud.

Läs mer
Läs mindre
Hur lång returrätt har jag?

Att ha något hemma som man ändå inte vill använda eller behöver, det är bara irriterande och dåligt för miljön.

Men för att stress och jäkt i samband med returer ska vara ett minne blott har vi förlängt den lagstadgade 14 dagars ångerrätten till 30 dagars full returrätt. Du får även hela 365 dagar om du vill ha byte inom samma produktkategori eller ett presentkort.

Detta gäller från den dag då du får hem produkten till den dag vi får tillbaka produkten hit. Vi tar det dock inte så hårt om det råkar bli en dag eller två extra.

Varan ska dock vara ny och oanvänd.

Du kan klicka här för att läsa mer om hur du returnerar en produkt

Läs mer
Läs mindre
Är det garanti/reklamationsrätt på era produkter?

Självklart är det det!

Alla våra produkter har 36 månaders reklamationsrätt.

Det är grundläggande att alla skador på produkten, som inte är direkt orsakade av din användning, täcks.

Om din produkt skulle gå sönder inom reklamationtiden / de 36 månader ber vi dig skicka ett mail med en bild på den förstörda produkten (gärna både en på hela produkten samt en närmare skadan). Om skadan syns bättre på en video är du också välkommen att bifoga en sådan istället. 

Därefter kommer en av våra medarbetare hjälpa dig med din situation inom 2 timmar och allra senast inom 24 timmar. 

Om din reklamation blir godkänd via mail kommer du få veta om du ska skicka tillbaka produkten genom vår returportal för att vi ska kunna laga den, ersätta den eller om vi bara skickar en en ny till dig direkt (beror på produktens värde).

I denna process ska du självklart reklamera skadan så snart som möjligt efter att du upptäckt skadan. Om du reklamerar inom 10 dagar efter att skadan har upptäckts kommer reklamationen alltid vara i tid. 

Om du får en produkt som är defekt från start måste du meddela oss omedelbart. Läs mer om processen under “Jag har fått hem en produkt som är trasig / mitt paket är förstört” 

Om din reklamation blir godkänd  och berättigad så betalar vi såklart alla fraktkostnader när du använder vår returportal. Kom ihåg att skicka tillbaka produkten väl inpackad.

Läs mer
Läs mindre
Har ni tagit emot min retur?

Det kan ibland vara svårt att ha tålamod. 

Men vad gäller din retur kan vi inte göra någonting innan vi tar emot din retur från Bring. Och du får helt automatiskt ett mail samma sekund som vi får det. Det kan du lita på

Normalt tar det Bring 2-5 vardagar att leverera paketet tillbaka till oss när du har lämnat in det hos postombudet.

När vi får ditt paket från Bring så behandlar vi alla returpaket inom 24 timmar från att vi tagit emot det.

Totalt sett betyder det en hantering inom 6 vardagar. I enskilda fall kan det ta ett par dagar extra. Så om du inte hört från oss inom 7 dagar är du välkommen att skicka ett mail till oss, så hjälper vi dig i samarbete med Bring.

Vi har ännu inte upplevt att ett returpaket som skickas genom vårt retursystem har kommit bort eller inte kommit tillbaka till oss. Så det är bara att vänta - vi kan tyvärr inte heller göra någonting innan vi får tillbaka paketet. 

Läs mer
Läs mindre
Er retur-portal kan inte hitta min beställning?

Om vår retur-portal inte ens kan hitta din beställning rekommenderar vi att du kontrollerar om dina upplysningar är korrekta. 

Det ska vara ditt ursprungliga ordernummer samt den ursprungliga mailadressen som är inskrivna. Du ska också komma ihåg att ordernumret ska skrivas på precis samma sätt som i din orderbekräftelse - alltså med # framför och utan mellanrum i numret.

Det kan också bero på att din ångerrätt inte gäller längre då returportalen automatiskt kommer att avvisa din retur. Om din order beställdes för mer än 2 år sedan beror det alltså på det. 

Fungerar det fortfarande inte efter att du kontrollerat detta så är det bara att kontakta oss, så hjälper vi dig.

Läs mer
Läs mindre
Kan jag få pengarna tillbaka till ett annat kort än det som beställningen betalades med?

Vi vet - presenter som ska lämnas tillbaka kan ibland bli ett riktigt krångel.

Och det är det tyvärr även hos oss när det kommer till utbetalning av pengar till någon annan eller så mycket som ett annat kort än det som ursprungligen användes.

Vi kan nämligen inte betala tillbaka pengar till ett annat kort än det som användes av säkerhetsskäl. Det är alltså inte vi själva som bestämmer att det ska vara så. 

Men vi har självklart några andra möjligheter

1. Få pengarna tillbaka på det kort som ursprungligen använts och koordinera det internt hos er eller kontakta din bank för hjälp med att få en tillbaka betalning, även om du inte har kortet längre.

2. Få istället ett presentkort på beloppet. Här sparar du dessutom returkostnaderna.

Läs mer
Läs mindre
Vart hittar jag mitt ordernummer?

Den eviga frågan – men bara lugn, det är mycket enkelt och tydligt! 

Alla beställningar efterföljs av en orderbekräftelse som skickas via mail. Se hur den ser ut nedan.

Här är det alltså det 6-siffriga numret som börjar med ”#” (själva ”#” är en del av ordernumret). Ditt ordernummer skulle alltså kunna vara t.ex. #123456. 


Hittar du inte din orderbekräftelse så kolla först SPAM där den annars finns. 

Alternativt hittar du även ordernumret på den fraktetikett som sitter på paketet du tagit emot från oss. 

Läs mer
Läs mindre
Ska jag lägga en ny order vid byten?

Ja, det ska du – lägg en order precis som vanligt.

Tanken har nämligen slagit oss också att ”Denna storlek passar inte och jag vill byta den till en som gör det. Men det tar ju 3, 4, 5, 6 och kanske 7 dagar innan jag får den då den jag har först ska tillbaka. Och vad händer om den storleken jag skrev på retursedeln inte finns i lager?”

Detta krångel vill vi inte att våra kunder skulle behöva stå ut med. 

Därför har vi gjort så i vårt nya retursystem att om du vill byta en vara så beställer du bara en ny vara på hemsidan, som vi skickar på samma sätt som en helt vanlig order. 

Direkt efter din nya beställning fyller du i på vår returportal. Logga in med ditt GAMLA ordernummer, välj byte, skriv ditt NYA ordernummer i kommentarsfältet och skicka sedan tillbaka din ursprungliga order med tillhörande ordersedel. 

Allt detta sker alltså, innan vi tagit emot ditt returpaket, medan ditt nya paket packas och skickas. Så den nya ordern kan du få inom en dag och när vi får ditt returpaket efter 2-5 vardagar betalar vi helt enkelt tillbaka pengarna för den tidigare ordern vilket gör att du enbart betalt för en order.

Vid byten som förklarat ovan, betalar vi returfrakten så du slipper betala de 79 SEK för användning av returetiketten som du annars hade behövt vid en vanlig tillbakabetalning. 

Din returnering som byte godkänns endast om det på riktigt är ett byte – alltså från en eller flera produkt(er) till en eller flera andra inom samma produktkategori. Alltså från en baddräkt för flickor till en annan baddräkt för flickor och alltså INTE från simglasögon till ett par badbyxor. I så fall är det bara en vanlig returnering. Vi kollar alltså om den ursprungliga order stämmer överens med den nya när vi tar emot ditt returpaket.

Läs mer
Läs mindre
Mitt returpaket har kommit tillbaka till mig igen?

Ah, irriterande! 

Detta händer tyvärr om du har skickat paketet i samma förpackning utan att ta bort den ursprungliga etiketten eller tydligt satt kryss / streckat över den.

Du behöver tyvärr hämta det igen, göra en returkod / returetikett här och sedan skicka den till oss igen. Kom bara ihåg att ta bort andra etiketter eller stryka över dem. 

Du betalar naturligtvis inte för denna extra gång – även den bästa gör fel ibland ;)

Läs mer
Läs mindre
Betalar jag själv för returen?

Om du själv ska betala returen beror på orsaken och önskemålen med returneringen. 

Oavsett varför du vill eller ska returnera så ska du göra det genom vår returportal, där alla orsaker är listade. 

Men här listar vi också orsakerna och de tillhörande kostnaderna: 

1. En vanlig retur.
Du har mottagit en eller flera produkter som du inte vill behålla. Så blir det ibland. I så fall dras det sv 79 SEK  vid din tillbakabetalning för användning av vår returetikett, när returpaketet kommit fram till oss och behandlas. Din ursprungliga frakt betalas inte tillbaka heller om hela din order returneras. 

2. Ett byte

Om du byter en eller flera produkter så är bytet gratis och du använder alltså vår returetikett helt gratis för dig. Vi återbetalar hela din ursprungliga order utan att dra av de 79 SEK 

3. Få ett tillgodokvitto
Vi erbjuder att du istället för vanlig återbetalning kan få ett presentkort på Watery.se, som skickas via mail. Om du väljer denna möjlighet är det också gratis att använda vår retursedel  och de 79 SEK. dras inte av. 

4. Fel vara levererad. 

Detta är självklart vårt fel och därför kostar returneringen ingenting. Varken tillbaka till oss eller till dig igen.

5. Reklamation
I detta fall ska du kontakta oss innan du skickar tillbaka produkten. Om du blir ombedd att skicka tillbaka varan så betalar vi självklart för etiketten och även för att skicka den nya/reparerade produkten till dig igen.

6. En vara saknas i paketet
I detta fall ska du bara kontakta oss, varefter vi skickar den produkten som saknas, på vår nota. 

Så för att sammanfatta vid returer:
- Byten är gratis
- Vanlig retur kostar 79 SEK. 
- Vid ett presentkort är returer gratis.

Läs mer
Läs mindre
Kan jag byta / returnera varor i ert fysiska showroom?

Om du har köpt en vara online eller fysiskt som du inte får användning för kan du tyvärr inte göra det i vårt fysiska showroom. Du kan inte heller lämna returer hos oss. 

Vi måste tyvärr inse att det blir för osäkert och för många fel uppstår när det sker utanför vårt normala retursystem.

Därför har vi valt att fokusera på det vi är bra på – nämligen att uteslutande hjälpa våra härliga kunder online. 

Därför behöver din retur ske genom vårt online retursystem

Du kan dock fortfarande enkelt och smidigt hämta dina varor på vårt lager. Läs mer under “Kan jag hämta min beställning på ert lager / i showroomet?

Läs mer
Läs mindre
Kan jag returnera genom att inte hämta beställningen?

Har du ångrat din beställning efter att den skickats men inte hämtat beställningen på utlämningsstället så godkänns det tyvärr inte som en giltig retur och du får alltså inte bara låta paketet ligga på utlämningsstället och vänta på att den skickas tillbaka.

Detta beror på att vi inte har någon orderinformation om din returnering och vi vet inte vad du vill ska hända med den.

För att undvika förseningar rekommenderar vi alltså att du hämtar paketet, fyller i vårt retursystem, och därefter skickar tillbaka det till oss. Det gör att du helt säkert och ännu snabbare får tillbaka pengarna eller den nya varan vid byten.

Läs mer
Läs mindre
Min produkt har gått sönder, vad gör jag?

Det är vi verkligen ledsna för! Produkter som går sönder är verkligen inte kul och vi kommer göra vårt bästa för att fixa det. 

Skicka ett mail med en bild på den förstörda produkten till vår mail. En av våra supportmedarbetare kommer därefter kontakta dig för att rätta till situationen.

Så länge det sker inom 2 års-garantiperioden och du inte har kört över den med en monstertruck ;-)

Läs mer
Läs mindre

Leverans & försändelse

Retur och byte

Prisgaranti

Betalning och säkerhet

Produkter och lager

Produktrekommendationer

Placering av ordrar

Rabattkoder / diverse

Storleksguider

Fick du inte svar på din fråga?

Ring till oss
08 446 888 34
Skriv till oss:
kundservice@watery.se
Chatta med oss

Öppettiderna är mån-fre: 08:00-16:00 och lör-sön: Stängd
Billigast eller prismatch

Våra pris-robotar uppdaterar dagligen alla våra priser jämfört med konkurrenterna. Missar de, så använd vår prismatch med svar inom 24 timmar.

+310.000 glada kunder

Med +6 år på marknaden, så har vi hjälpt flera än någon annan med utrustning till vattensport. Som tur är kan vi skryta med 5.200 5-stjärniga recensioner (4,7 av 5.0).

Support mellan 08:00-16:00

Vi är skapade för att hjälpa. Därför har vår kundtjänst öppet måndag till fredag ​​från 08:00 till 16:0
Kontakta oss via chat, telefon och mail.

Leverans dagen efter

Du kan uppnå detta genom att beställa innan 18.30 alla dagar i veckan – även på helger. Vi skickar med Bring, BudBee, Postnord och DHL. Fri frakt över 799 SEK.

365 dagars returrätt

Vi gillar inte stress. Så du har alltid 365 dagar på dig att byta dina varor. Returer tar 2-5 dagar och behandlas inom 24 timmar.

Psst.. anmäl dig till Watery´s nyhetsbrev och få rabattkod till en gratis present (värde: 65 kr.)

Avanmälan kan alltid ske. Räkna med ca. ett veckomail. Genom att registrera dig accepterar du vår personuppgiftspolicy.